مطالب علمی

محققان دانشگاه واشنگتن (UW) به یک روش دقیق و ساده دست یافتند که در کمترین زمان ممکن، بیماری سل را شناسایی می کند.
به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه هلث، در این شیوه جدید تشخیص یک لایه نازک ابریشمی که حاوی مواد خاصی است بر روی پوست قرار می گیرد .این لایه که شامل میکرو سوزن هاست در کمترین زمان ممکن و در نهایت دقت، بیماری سل را شناسایی می کند.


بیماری سل می تواند سالها درریه شخص، بدون هیچ علامت ظاهری نهفته باشد و افراد دیگر را مبتلا کند. دربرخی کشورهای دنیا قانونی وجود دارد که بر اساس آن معلمان، پرستاران و پزشکان وارد شده از کشورهای دیگر از نظر بیماری سل مورد بررسی دقیق قرار می گیرند و در صورت آلوده نبودن، اجازه ورود به کشور را دارند. با توجه به اینکه تمام روش های موجود برای شناسایی این بیماری زمانگیر و پرهزینه است، آزمایش جدید پوستی به شدت مورد استقبال قرار گرفته است.
باتوجه به آمارگیری انجام شده توسط پایگاه Philippines Star، یک سوم جمعیت جهان حامل باکتری نهفته و ضعیف بیماری سل هستند. میزان این باکتری نهفته خطری برای فرد حامل دربرندارد و تنها در ۵ درصد موارد فعال می شود.
شیوه ای که در حال حاضر برای تشخیص این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد به این صورت است که مقداری از ماده ای به نام PPD tuberculin به قسمت میان بافتی ساعد تزریق می شود. اگر دو تا سه روز پس از تزریق، توده ای قرمز و سخت در محل تزریق به وجود بیاید، فرد مبتلا به بیماری سل است. اندازه و شدت برآمدگی، میزان عفونت را مشخص می کند. ولی این روش از دقت کافی برخوردار نیست، به علاوه اگر ماده تزریقی در محل مناسب تزریق نشود، نتیجه به طور کلی اشتباه خواهد بود.
هیچ یک از این مشکلات در روش جدید وجود ندارد. سوزن های استفاده شده در این وصله پوستی با بدن انسان سازگارند و هیچ عارضه ای برای بیمار در برندارد؛ همچنین دقت آن بسیار بالاست.
این آزمایش بدون درد است و مواد استفاده شده برای ساخت این وصله، ابریشم و کیتین است. کیتین ماده است که در اسکلت خرچنگ و میگو وجود دارد و هیچ صدمه ای به بدن وارد نمی کند.
مرحله اول این آزمایش روی خوک انجام شده است و جواب آن کاملا دقیق بوده است.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی