مطالب علمی

مدت هاست که دکترهای تغذیه در مورد رابطه مستقیم بین سرعت غذا خوردن و چاق شدن نظرات خود را اعلام کرده اند.

افرادی که آرام تر غذا می‌خورند ، وزن کمتری دارند و این نتیجه تمام آن تحقیقاتی است که در طی سال ها پزشکان انجام داده‌اند. آنها معتقدند هر چه فرد آرام تر غذا بخورد زودتر احساس سیری می‌کند و کتر غذا می خورد.حال بد نیست این موضوع را به صورت علمی دنبال کنیم.

در واقع احساس سیری از معده شما نمی‌آید، بلکه مانند هر احساس دیگری دستوری است که از سوی مغز برای افراد صادر می‌شود، در نتیجه هر چه آرام تر غذا بخورید، روند دستور صادر شده توسط مغز وقت بیشتری دارد و به همین خاطر در حالی که تنها نیمی از غذایتان را خورده‌اید مغز دستور می‌دهد که صبر کنید، خوردن کافیست چون سیر شده‌اید.

با وجود این تحقیقات گسترده، دانشمندان آزمایشات مختلف خود را برای درک صحت این موضوع تا سال گذشته نیز ادامه دادند. آنها هرچه بیشتر آزمایشات خود را گسترده کردند به این نتیجه رسیدند که آرام غذا خوردن به معنی کم خوردن و سیر شدن است و این حقیقتی آشکار است.

در یکی از این تحقیقات مشخص شد که از تعداد ۲۸ فرد مورد آزمایشی که اضافه وزن داشتند و با سرعت های متفاوت غذا می‌خوردند، آنهایی که سرعت غذا خوردنشان بیشتر بود طبعا بیشتر غذا می‌خوردند و احساس سیری بسیار دیرتر به آنها دست می‌داد و در نتیجه هر روز مقدار بیشتر کالری وارد بدن خود کرده و چاق تر می‌شدند.

در حالی که هر چه سرعت خوردن غذا کمتر می‌شد، فرد کمتر وزن اضافه می‌کرد و جالب اینکه تا حتی ساعت ها پس از غذا خوردن احساس سیری در آنان باقی می‌ماند.

آنچه که در نهایت محققان از آن اطمینان یافتند این است که افرادی که سریع تر غذا می‌خورند احساس سیری را در خود به تعویق می‌اندازند و از آنجایی که احساس سیری از شکم نمی آید و توسط مغز صادر می‌شود، این فرمان علی رغم پر بودن معده اعلام نمی‌شود و فرد به خوردن خود ادامه می دهد، زیرا حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد تا بدن به مغز اعلام کند که سیر شده است. در طول این زمان فردی که با سرعت غذا می خورد همچنان در حال قورت دادن پشت سر هم لقمه های غذاست.

نتایج نشان می دهد هر فردی حداقل باید هر لقمه خود را حدود ۲۰ بار بجود تکیه دارد، زیرا فردی که در هر دقیقه ۵ لقمه را در دهان می‌گذارد تا پایان غذا، حدود ۱۰۰ لقمه غذا بیش از آنچه که بدنش احتیاج دارد به معده‌اش می‌فرستد.

۲۰ دقیقه زمانی که لازم است تا مغز دستور نخوردن غذا را صادر کند، زمان طولانی است، اما محققان دلیل آن را هم زمان بردن برای رسیدن غذا از دهان به معده و سپس روده عنوان کرده اند. این روده است که به مغز می گوید پُر شده است و باید دستور غذا نخوردن صادر شود.

پس اگر به سلامتی و اضافه نشدن وزنتان علاقه مندید آرام تر غذا بخورید. اجازه دهید که مغزتان درست و به موقع فرمان دست کشیدن از غذا را صادر کند، قبل از آنکه شما ۱۰۰ لقمه اضافه تر خورده باشید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی