مطالب علمی

۳۵ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

مطالعات بسیاری حاکی از مفید بودن گردو برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و پیشگیری از ابتلا به برخی دیگر بوده است و نتایج بررسی های جدید تاکید می کند که مصرف ماهانه ۲۲۰ گرم گردو یا بیشتر خطر دیابت نوع دو را ۲۴ درصد کاهش می‌دهد.

 پژوهشگران علوم پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد می گویند نتایج بررسی های صورت گرفته بر روی رژیم غذایی و وضع سلامتی ۱۳۸ هزار زن نشان  داده است که مصرف گردو ممکن است  خطر دیابت نوع دو در زنان را کاهش دهد .

آنها از سال ۱۹۹۹ به جمع آوری اطلاعات درباره مصرف گردو پرداختند و زنان را برای ده سال تحت نظر گرفتند و دریافتند که در مجموع ۵۹۳۰ نفر آنها به دیابت نوع دو مبتلا شده اند.

زنانی که گردو می خوردند در مقایسه با کسانی که نمی خوردند وزن کمتری داشتند، ماهی بیشتری می خوردند و بیشتر ورزش می کردند.

با این حال محققان همه این عادات را در محاسبات خود وارد کردند تا علت ارتباط مصرف گردو و دیابت نوع دو مشخص شود و دریافتند که مصرف ماهانه ۲۲۰ گرم گردو یا بیشتر خطر دیابت نوع دو را ۲۴ درصد کاهش می دهد.

گاهی وقت‏ها لازم است تفاوت بین علائم حمله قلبی و درد قفسه سینه را بدانیم. شناخت دقیق و صحیح این علائم، نه تنها می‏تواند زندگی شما را از خطر نجات دهد، بلکه از بروز نگرانی بی‏مورد نیز در شما جلوگیری می‏کند.

1- اگر ناراحتی و درد قلبی شما در اثر یک مورد جدّی و خطرناک مثل حمله قلبی باشد، در این مواقع در ناحیه قفسه سینه، احساس فشردگی و سنگینی خواهید کرد.

بسیاری از مبتلایان به حمله قلبی اظهار می کنند که موقع حمله، گویی یک فیل بزرگ و سنگین روی قفسه سینه‏ی آنها نشسته بود.


2- یکی از علائم مشخص هنگام حمله قلبی این است که درد از قسمت قلب به سمت بازوها، شانه‏، پشت، گلو و فک ها تیر می‏کشد. بعد از آن هم گاهی وقت‏ها، فرد دچار سرگیجه و تهوع می‏شود.

3- افرادی که مبتلا به ترش کردن غذا (سوزش سر دل) هستند، دردی مشابه با مبتلایان به حمله قلبی در ناحیه قفسه سینه دارند، با این تفاوت که درد به قسمت بالایی بدن (پشت و شانه و گلو) آنها کشیده نمی شود.

سوزش سردل نبایستی با حمله قلبی اشتباه گرفته شود، زیرا علائم آن بعد از خوردن وعده غذایی سنگین ظاهر می‏شوند. همچنین در حالت ترش کردن غذا، سوزش زیادی در قسمت‏ قفسه سینه و مری احساس می‏شود، نه در ناحیه‏ی قلب.

پرهیز از مصرف غذاهای اسیدی، الکل، غذاهای ادویه‏‏دار و کافئین (قهوه و چای) باعث کاهش علائم ترش کردن غذا می‏شود.

4- بالاخره اینکه، درد قفسه سینه و سوزش سردل نبایستی با حمله قلبی اشتباه گرفته شود، زیرا حمله قلبی نه تنها با سرگیجه و درد قسمت بالایی بدن همراه است، بلکه باعث می‏شود ضربان قلب به طور عجیبی افزایش یابد، به خصوص بعد از انجام فعالیت بدنی شدید، شرایط پُر استرس و ورزش.

                                                    رابطه اثرانگشت با شخصیت شما

در این بحث ما شما را با انواع اشکال مختلف اثر انگشت و رابطه آنها با شخصیت درونی فرد آشنا می کنیم.همینطور که میدانید در بین موجودات زنده عالی که منظور ما در اینجا انسان است حتی دو نفر هم پیدا نمی شوند که اثر انگشتشان با هم همشکل و هماهنگ باشد و این یکی از عجایب آفرینش و یکی از قدرتهای باری تعالی است. توسط همین اثر انگشت است که جنایتکاران به دام می افتند.به طور کلی از نظر اصولی پنج دسته اثر انگشت مختلف وجود دارد که هر دسته خصوصیت مخصوص به خود را دارد که به شرح زیر در مورد هر یک بررسی خواهد شد.

1.اثر انگشت حلقوی:

شوره سر یا سبوره ، عارضه‌ای است که در آن پوسته‌های سفید یا خاکستری کوچک در یک قسمت یا تمام سر دیده‌ می ‌شوند و به حدی در افراد شایع است که برخی متخصصان آن را امری طبیعی می‌دانند.

شوره سر به طور کلی در مردان نسبت به زنان شایع‌تر است و بروز آن هنگام بلوغ بیشتر دیده می‌شود.

در این عارضه موقع شانه کردن موهای سر، دانه‌های ریز سفید رنگی روی شانه می‌ریزند و چنانچه به کف سر و موها نگاه کنیم، این ذرات سفید قابل مشاهده اند.

نقاط دیگری از بدن، غیر از سر، با شیوع کمتری می‌توانند مبتلا به شوره شوند، اما به طور کلی، موهای تمیز، سالم و دارای تعادل اسیدی اگر خوب نگهداری شوند دچار مشکل شوره سر نمی‌شوند.

هر چند وجود چند تکه پوسته سفید رنگ لابه‌لای موها، امری طبیعی است، اما هنگامی که میزان این پوسته‌ها زیاد شود، بایستی به عنوان یک بیماری با آن برخورد کرد.

انواع شوره سر

خداوند گیاهانی آفریده که سرشار از ویتامین C، کافئین، منیزیم، آهن و مواد مغذی دیگر هستند که با خستگی مقابله می‌کنند و انقباض عضلانی را کاهش می‌دهند.

 جوشانده‌ی این گیاهان خستگی‌هایتان را برطرف می‌کند و شما را به آرامش می‌رساند. 

 

جوشانده‌ی رزماری 

ساقه و برگ‌های گیاه رزماری تقویت کننده‌اند. زمانی که احساس خستگی زیادی می‌کنید این گیاه به شما کمک می‌کند تا خستگی‌هایتان را به دست باد بسپارید. 

روش تهیه 

30 گرم ساقه‌ی رزماری را در یک لیتر آب در حال جوش بریزید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه بجوشد. محلول را صاف کنید و به مدت یک ماه، قبل از غذا یک فنجان بنوشید، یعنی روزی 3 فنجان. باید بدانید که گیاه رزماری مشکلات گوارشی را نیز برطرف می‌کند. 

توجه داشته باشید که این گیاه برای افرادی که سابقه بیماری صرع یا غش داشته دارند و همچنین برای زنان باردار و کودکان توصیه نمی‌شود. 

 

جوشانده‌ی پرتقال 

یک متخصص خون و آنکولوژی با اشاره به اینکه کمبود آهن و اسیدفولیک شایع‌ترین نوع کم‌خونی است، افزود: فقر آهن در خون سبب کاهش و کوچک شدن گلبول‌های قرمز می‌شود در نتیجه عمل تبادلات اکسیژن و دی اکسید کربن به خوبی صورت نمی‌گیرد و سلول‌ها با وجود کمبود اکسیژن نمی‌توانند سوخت و ساز مواد قندی را به خوبی انجام دهند و این حالت برای فرد ضعف و بی‌حالی را در پی دارد.

 احساس خستگی بیش از حد در برخی افراد: این نوع خستگی دلایل متعددی از قبیل افسردگی، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های قلبی، غذای ناکافی، کم کاری تیروئید، حساسیت غذایی و از همه مهمتر فقر مولکول آهن در خون دارد.

پژوهشگران می گویند بررسی تعدادی داوطلب نشان داده است افرادی که زمان زیادی از تلفن‌ همراه خود استفاده می‌کنند بیش از دیگر اقشار جامعه سراغ تفریحات غیرفیزیکی از جمله انجام بازی های ویدیویی و تماشای برنامه‌های تلویزیون می‌روند. و در نتیجه هم زمان را از دست می دهند و هم سلامتی خود را .

 استفاده بیش از حد از تلفن همراه موجب می شود که بدن فرد مدام در حالت غیر فعال و بی حرکت باشد و این امر منجر به افزایش وزن می شود.

با پیشرفت تکنولوژی های مختلف قابل نصب روی تلفن همراه، این وسیله به یک ابزار مهیج برای تمام سنین تبدیل شده است. افراد به خصوص نوجوانان زمان زیادی را با تلفن همراه خود می گذرانند.

گشت و گذار در اینترنت، بازی های رایانه ای ، ارسال پیامک و موارد دیگر باعث می شود که افراد هنگام استفاده از تلفن همراه متوجه گذر زمان نشوند.

خیلی از خانم‌ ها برای لایه ‌برداری از پوست ‌شان، می ‌روند سراغ کِرِم ‌های لایه ‌بردار(اسکراب). ولی آیا واقعا این کِرِم‌ ها موثر هستند؟ دکتر بهروز باریک ‌بین، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به این سوال در هفته نامه ی سلامت پاسخ می ‌دهد.

اصلا چرا باید از کِرِم‌ های اسکراب(لایه‌ بردار) استفاده کرد؟

حذف لایه ‌های شاخی و سلول‌ های مرده پوست، باعث حذف باکتری ‌های مَُضر و کاهش قطر منافذ پوست شده و به زیبایی و افزایش سلامت پوست کمک می ‌کند. روش‌ هایی که برای این منظور استفاده می ‌شوند شامل دو روش مکانیکی و شیمیایی هستند.

بعضی ‌ها هم این کار را با پوست بادام یا زردآلو انجام می‌ دهند یا سراغ سفیدآب می ‌روند.

بله؛ در روش‌ های مکانیکی از فیبرها و پارچه‌ های ضخیم، پوست بادام یا زردآلو، اسفنج، برس و بخش ‌های خشک و فیبری گیاهان برای این منظور استفاده می ‌شود. به عنوان مثال، کیسه کشیدن که در حمام‌ های سُنتی رایج بوده و هنوز هم توسط بسیاری از پدربزرگ و مادربزرگ ‌ها استفاده می شود مثالی از لایه برداری مکانیکی است که اگر با سفیدآب همراه شود، میزان لایه‌ برداری آن بیشتر شده و این عمل موثرتر خواهد بود. حتی استفاده از سنگ ‌پا برای کاستن از خشونت کف پا مثالی دیگر از لایه‌ برداری مکانیکی است.

میکروابریژن در مطب، چه ‌طور؟

No Breakfast
نخوردن صبحانه.

People who do not take breakfast are going to have a lower blood sugar level
کسانی که صبحانه نمی‌خورند قند خونشان به سطح پائین تری افت می‌کند.

This leads to an insufficient supply of nutrients to the brain causing brain degeneration
این امر باعث تامین نامناسب مواد غذائی برای مغز و در نتیجه افت فعالیت مغزی می‌شود.

Overeating
پرخوری.

It causes hardening of the brain arteries, leading to a decrease in mental power
این امر باعث تصلب شرائین (سختی دیواره رگهای مغز) شده و منجر به کاهش قدرت ذهنی می‌شود.

Smoking
مصرف دخانیات

It causes multiple brain shrinkage and may lead to Alzheimer disease
این امر باعث کوچک شدن چند برابری مغز و منجر به آلزایمر می‌شود.

High Sugar consumption
مصرف زیاد قند و شکر.

 خیلی از افراد همه بیماری‌ها را مثل یک سرماخوردگی ساده می‌بینند که با یک عطسه و سرفه، قابل تشخیص بوده و براحتی درمان می‌شود. برای همین معمولا انواع مختلف قرص‌ها و شربت‌ها را در خانه نگه می‌دارند تا هر وقت تشخیص دادند، از آنها استفاده کنند.

یکی از دردهای معروف و در نتیجه مراجعه به پزشک را در این مورد چندان مهم تلقی نمی‌کند، دردهای ناحیه بالای شکم است که برخی آن را به اشتباه زخم معده می‌نامند. در حالی که تمام این دردها ناشی از زخم معده نیست و پیگیری‌ها و درمان‌های خاص خود را نیاز دارد.

بیمارانی که با احساس درد و ناراحتی در قسمت بالای شکم به پزشک مراجعه می‌کنند، معمولا دچار سوءهاضمه هستند. این بیماران اغلب شکایات مختلفی دارند و مشکل‌شان به صورت‌های متفاوت بروز می‌کند؛ به این معنا که این مساله می‌تواند برای فردی به صورت درد نمایان شود و برای شخص دیگری به حالت نفخ یا ترش کردن که تمام این موارد همان سوءهاضمه است.

سوءهاضمه مشکلی شایع به حساب می‌آید و اغلب بیمارانی که به متخصصان گوارش مراجعه می‌کنند، با این مساله روبه‌رو هستند.

عوامل زخم معده را بشناسیم