مطالب علمی

۳۱ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

معمولاً در شب یلدا رسم بر این است که صاحب‌خانه، دیوان حافظ را به بزرگتر فامیل که سواد دارد، می‌دهد. سپس هر یک از میهمانان نیت کرده و بزرگِ مجلس، این جمله را می‌گوید و تفعلی به گنجینه حافظ می‌زند: «ای حافظِ شیرازی/ تو محرم هر رازی/ بر ما نظر اندازی/ قسم به قرآن مجیدی که در سینه داری…» یا هر چیزی شبیه به این. این رسم یکی از رسوم پرطرفدار شب یلداست که امروزه با فن‌آوری روز نیز به‌روز شده. به طوری که در بعضی خانواده‌ها به جای کتاب حافظ، از فال‌نامه، نرم‌افزار تفعل مجازی در رایانه، پایگاه‌های اینترنتی ویژه فال، نرم‌افزارهای ویژه تلفن همراه، سامانه پیام کوتاه یا پیامک و… برای انجام این رسم استفاده می‌کنند که سرگرمی ‌خوبی برای خانواده‌ها در این شب بلند سال است.


پبشینهٔ جشن

یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است و پیروان میتراییسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار می‌کرده‎اند. در این باور یلدا روز تولد خورشید و بعدها تولد میترا یا مهر است.
این جشن در ماه پارسی «دی» قرار دارد که نام آفریننده در زمان پیش از زرتشتیان بوده است که بعدها او به نام آفریننده نور معروف شد.
نور، روز و روشنایی خورشید، نشانه‌هایی از آفریدگار بود در حالی که شب، تاریکی و سرما نشانه‌هایی از اهریمن. مشاهده تغییرات مداوم شب و روز مردم را به این باور رسانده بود که شب و روز یا روشنایی و تاریکی در یک جنگ همیشگی به سر می‌برند. روزهای بلندتر روزهای پیروزی روشنایی بود، در حالی که روزهای کوتاه‌تر نشانه‌ای از غلبهٔ تاریکی.

اگر احساس می کنید که افسرده و بی حال هستید و حوصله انجام هیچ کاری ندارید، می توانید با مصرف مواد خوراکی سالم، این احساس را از خود دور کنید.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، مواد خوراکی که حاوی چربی های امگا۳، اسید فولیک و ویتامین B۱۲ هستند، می توانند در شاداب سازی فرد موثر باشند.

 

شکلات می تواند فرد را سرحال آورد. شکر موجود در شکلات می تواند سطح «اندورفین» را که موجب شاداب سازی می شود، افزایش دهد.

موز یکی دیگر از مواد خوراکی است که هنگام افسردگی می تواند حس ناخوشایند را از فرد دور کند. این میوه به دلیل حاوی بودن «تریپتوفان» می تواند فرد را شاداب سازد.

شیر نیز به دلیل اینکه سرشار از «تریپتوفان»، آنتی اکسیدان، ویتامین D و ویتامین B۱۲ است می تواند در مبارزه با استرس و پیری زودرس موثر باشد.

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند موفق به کشف ژنی شده اند  که موجب گسترش سرطان سینه می شود. آنان عنوان کرده اند که این کشف می تواند راه را برای ارائه درمانهای جدیدی برای این بیماری کشنده هموار کند.

کشف ژن RhoC می تواند به ارائه درمانهای منجر شود که رفتار تهاجمی سلولهای سرطان سینه را هدف قرار می دهند.

در برخی موارد پزشک، مجبور به توقف شیمی درمانی می شود چرا که این شیوه سلول های بنیادی سرطانی را که موجب گسترش تومور می شوند ، از بین نمی برد.

پیش از این تاثیر ژن RhoC در تحریک متاستاز (گسترش سرطان) به استخوانها نشان داده شده بود.

میزان این ژن همزمان با پیشرفت سرطان سینه افزایش می یابد و هر چه میزان این ژن بیشتر باشد، عمر بیمار کوتاه تر می شود.

دانشمندان معتقدند شیمی درمانی و پرتودرمانی رایج اغلب بی تاثیر هستند چرا که این شیوه های درمانی سلول های بنیادی عامل گسترش تومور را از بین نمی برند.

زعفران حاوی ترکیب فعالی به نام کروسین است که از سلول های مغزی در برابر بیماری ام اس محافظت می کند.

این ماده در واقع از آسیب دیدن سلول هایی که غلاف میلین را در مغز تولید می کنند، جلوگیری می نماید. میلین لایه ای است که مانند عایقی محافظ در اطراف نورون ها (سلول های مغزی) قرار دارد.

 

بیماری ام اس در اثر التهاب سلول های مغزی ایجاد می شود. در حقیقت در این بیماری سلول های مغزی این لایه محافظتی خود را از دست می دهند.

نتایج این پژوهش که در نشریه ایمونولوژی امریکا به چاپ رسید، امیدهای تازه ای را در جهت تولید داروهای جدید برای درمان بیماری ام اس به همراه داشته است.

اگر می توانستید بهترین موادغذایی که برای بهتر خوابیدن به شما کمک می کنند را انتخاب کنید، آیا واقعاً اینکار را نمی کردید؟ و اگر می دانستید کدام موادغذایی خوابتان را خراب می کنند، آیا از خوردن آنها اجتناب نمی کردید؟

حالا این فرصت برای شما فراهم شده تا با موادغذایی که بر خوابتان تاثیر دارند آشنا شوید.

به دنبال موادغذایی سرشار از تریپتوفان باشید

همه ما قدرت جادویی شیر داغ برای فرستادن ما به خواب هفت پادشاه را شنیده ایم. می دانید چرا؟ لبنیات حاوی تریپتوفان هستند که ماده ای خواب آور است. موادغذایی دیگری که سرشار از تریپتوفان هستند عبارتند از آجیل، موز، عسل و تخم مرغ.

کربوهیدرات بخورید

موادغذایی سرشار از کربوهیدرات با افزایش سطح تریپتوفان موجود در خون، مکمل لبنیات هستند. بنابراین چند غذای کربوهیدراته سبک که به خوابتان کمک کند، می تواند یک کاسه سیریال با شیر، ماست و بیسکویت یا نان و پنیر باشد.

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج تحقیقات آنان نشان می‌دهد نوشیدن چای بابونه به طور روزانه به پیشگیری از مشکلات و ناراحتی‌های ناشی از دیابت نوع دوم از قبیل از دست دادن قدرت بینایی یا آسیب‌های وارده به سیستم عصبی و کلیه‌ها کمک می‌کند.

چای بابونه حاوی موادی است که خواص درمانی دارد. در طول هزاران سال، از این چای گیاهی در درمان بسیاری از بیماریها استفاده شده است. چای خوش عطر گیاهی بابونه برای آرامش و تسکین اعصاب مصرف می شود. پیشتر عقیده بر این بود که آثار تسکین دهنده چای به دلیل خواص ضدالتهابی آن است.

مصرف روزانه بابونه، می‌تواند سطح قند خون را در مبتلایان به دیابت تا ۲۵درصد کاهش دهد. طبق یافته‌های جدید، با مصرف روزانه چای بابونه همراه با غذا، از بروز بسیاری از عوارض جدی دیابت پیشگیری کنید.

به موش‌هایی که مبتلا به دیابت نوع ۲ بودند به مدت سه هفته ، هر روز مقدار معینی، عصاره بابونه دادند و به این نتیجه رسیدند سطح قند خون آن‌ها تا ۲۵% کاهش پیدا کرده است وطبق این بررسی، محققان بر این باورند که مصرف چای بابونه همراه با غذا، برای انسان نیز فواید مشابهی را در بر خواهد داشت.

پس از مدتی معلوم شد که ظاهرا عصاره این گیاه می‌تواند سطح قند خون را پایین آورده و فعالیت آنزیمی که مربوط به افزایش ناراحتی‌های ناشی از دیابت است، متوقف کند.

پژوهشگران علوم پزشکی در کشور آمریکا می گویند موفق به تولید نوعی واکسن بدون درد آنفلوانزا شدند این واکسن کاملا موثر است و از بدن انسان در برابر ابتلا به بیماری آنفلوانزا محافظت می کند. طول این برچسب فقط هفت دهم میلی متراست و حجم واکسن موجود در آن ، بسیار اندک است.

محققان به جای مایع رایج موجود در واکسن های فعلی که حاوی ویروس ضعیف شده یا کشته شده است ، از ذرات شبه ویروس استفاده کرده اند که سوزن های میکروسکوپی را پوشانده اند.

دکتر سانگ مو کانگ از دانشگاه جورجیا در آمریکا می گوید: در این روش می توان مقادیر زیادی آنتی بادی را به منظور تحریک واکنش ایمنی وارد بدن کرد.

محققان امیدوارند واکسن جدید بتواند بدون ایجاد درد ، موثرتر از واکسن های فعلی عمل کند.

سه نوع ویروس آنفلوانزا با نامهای A, B,C شناخته شده است که نوع A بیشترین توانایی ایجاد همه گیری را دارد.

آنفلوانزای نوع A دارای زیر گونه های مختلفی است که بر اساس آنتی ژن های سطحی H و N نامگذاری می شود مانند H2N2 یا H3N2 .

حالا که زمستان از راه رسیده باید به فکر تأمین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن و تقویت سیستم ایمنی مان باشیم.

برای این که میکروب ها جرات نکنند دور و برتان بیایند این ویتامین ها و مواد معدنی را بیشتر جذب کنید.

تغذیه ی پر ویتامین زمستانی

داشتن یک تغذیه ی سالم، متنوع و مناسب یکی از شرایط لازم برای حفاظت از سیستم ایمنی بدن محسوب می شود. مصرف میوه و سبزیجات برای بالا بردن میزان ویتامین های بدن لازم و ضروری است. درست است که این روزها بدن به ویتامین هایی مانند ویتامین C و ویتامین های گروه B بیشتر نیاز دارد اما نباید از آهن و روی (زینک) هم غافل شوید.

در این روزهای سرد حتماً پرتقال، نارنگی، کیوی، انواع کلم ها و همچنین هویج بیشتری میل کنید.

مصرف مکمل های غذایی (البته با نظر پزشک) و آب میوه های سرشار از ویتامین که حاوی مواد معدنی نیز هستند برای مقابله با بیماری های رایج فصل سرما بسیار مفید هستند. مواد غذایی دیگری مانند غذاهای دریایی (روی و آهن)، حبوبات (آهن و سلنیوم)، سیر و پیاز (ویتامین C و سلنیوم) سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. در واقع لازم است که به میزان کافی پروتئین مصرف کنید تا آنتی کورهای لازم برای مقابله با عفونت ها و بیماری ها تولید شود. پروتئین ها به ویژه در گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ وجود دارند.

 علایم حیاتی علایمی هستند که ما را از نحوه کارکرد دستگاه های بدن مطلع می سازند ، علایم خطرناک را هشدار می دهند و کارکرد دستگاههای عصبی ، تنفسی و گردش خون را گزارش می دهند.

علایم‌ حیاتی‌ می‌توانند در شناسایی‌ مشکلات‌ خاص‌ و تعیین‌ هرگونه‌ تغییر در وضعیت‌ مصدوم‌ به‌ شما کمک‌ کنند. کنترل‌ علایم‌ حیاتی‌ را به‌طور مرتب‌ ادامه‌ بدهید و یافته‌های‌ خود را در نمودار ثبت‌ مشاهدات‌، ثبت‌ کنید و آن‌ را به‌ امدادگران‌ گروه‌ پزشکی‌ که‌ مراقبت‌ از بیمار را بر عهده‌ خواهند گرفت‌، تحویل‌ دهید .

پس از ارزیابی اولیه مصدوم  باید علایم حیاتی  او را ارزیابی کنید.

علایم حیاتی  مهم عبارتند از:

۱- درجه هوشیاری

۲- تنفس

۳- نبض

۴- فشار خون

۵- درجه حرارت بدن

۶- رنگ پوست

۷- قطر مردمک چشمها

هر یک ازاین علایم را به طور خلاصه توضیح می دهیم:

محققان دانشگاه تبریز موفق به تولید گوشت حاوی ترکیب ضد سرطان شدند. دکتر جمال سیف دواتی، دانش آموخته علوم دامی (تغذیه دام) دانشگاه تبریز که این طرح در قالب رساله وی با عنوان « بررسی اثرات ترکیبات پلی فنل، پروفیل اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب دانه بقولات (خلر، ماشک و گاودانه) خام و اتوکلاو شده روی ترکیب ضد سرطان CLA درگوشت بره های پرواری» صورت گرفته است،‌ در این زمینه گفت: گفت: بررسی اثر ترکیبات مغذی و غیر مغذی یا ضد تغذیه‌یی در دانه‌های مختلف بقولات با توجه به تولید کلان این نوع دانه ها در کشور و نقش آنها در تغذیه دام و اثر بخش بودنشان در تولید گوشت قرمز، امری ضروری به شمار می رود.
به گفته وی در این طرح برای پی بردن به ارزش بالقوه دانه بقولات ابتدا پروفیل اسیدهای امینه، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی با تانن و ترکیبات فنلی بدون تانن و تانن‌های متراکم تعیین و سپس ارزیابی ارزش بالفعل آنها با طراحی پنج آزمایش در سطح آزمایشگاهی و حیوان زنده صورت گرفته است.
مجری این طرح در ادامه با بیان اینکه در آزمایش‌های In vitro تمام خصوصیات و روند تغییرات هضمی بخشهای مختلف پروتیئن و انرژی قابل متابولیسم دانه ها مورد ارزیابی قرار گرفته است، تصریح کرد: نتایج حاصل نشان داد که ترکیبات مغذی و ضد مغدی موجود در دانه بقولات به ویژه دانه ماشک سبب افزایش ترکیبات ضد سرطان CLA در گوشت شده و فراوری دانه ها تاثیری در کیفیت منابع پروتئینی مذکور نشان نمی دهد.